یکشنبه ۳۰ اردیبهشت ۱۴۰۳ | Sun 19 May 2024
    باشگاه خبری ایران دریلینگ؛ مرجع تخصصی انتشار اخبار صنعت حفاری در ایران و جهان
    جهت انتشار رایگان اخبار فعالیت های شرکت خودتان در حوزه صنعت حفاری با ما تماس بگیرید
    برای اطلاع از تعرفه هزینه تبلیغات در باشگاه خبری ایران دریلینگ با ما تماس بگیرید
Breaking News
سرخط اخبار سه شنبه ۱۶ آبان ۱۳۹۶ ، ساعت ۱۴:۱۱:۴۲

عقاب طلایی در ٤٤- درجه قطب حفاری می‌کند

ایران دریلینگ: بزرگترین سکوی حفاری و بهره برداری نفتی جهان به نام  Berkut که در زبان روسی به معنی  عقاب طلایی است، در نقطه‌‌ای در شمال اقیانوس آرام در فاصله ٢٥ کیلومتری از شمال شرقی جزیره  ساخالین روسیه در شمال ژاپن مستقر است و در نقطه‌ای که دریا ٣٥ متر عمق دارد ٤٥ حلقه چاه را حفاری می‌کند. به گزارش ایران دریلینگایران دریلینگایران دریلینگو به نقل از نفت پلاس، این سکو که به اندازه یک ساختمان ٥٠ طبقه است، سالانه ٤.٥ میلیون تن از هیدروکربن میدان نفتی Arkutun-dagi را در شرایط نیمه قطبی خشن دریای  اخوتسک برداشت می‌کند. عملیات حفاری با این دکل از دسامبر ٢٠١٤ عملیاتی شده و روزانه ١٢ هزار تن نفت از این میدان برداشت می‌کند که در ادامه تولید به ٢٧ هزار تن در روز خواهد رسید. این سکوی ٢٠٠ هزار تنی با احتساب سکو و پایه‌های آن، یک منبع تغذیه انرژی مستقل دارد.

این دکل با فناوری‌های ویژه‌ای برای مقابله با شرایط نیمه قطبی سخت و خشن از نوعی بتون جدید محافظ ساخته شده است. پایه این دکل به تنهایی ۱۶۰ هزار تن وزن دارد و در مدت ٢ سال از سوی شرکت نروژی  Kaverner طراحی و ساخته شده است. این پایه ۱۰۰ متر عرض، ۱۳۳ متر طول و ۵۵ متر ارتفاع دارد و پس از طی مسیر ۱۸۷۰ کیلومتری به محل نصب رسیده است. این سکوی حفاری می‌تواند در برابر امواجی با ارتفاع بیش از ١٨ متر (تقریبا یک سونامی)، فشار صخره یخ‌های شناوری با ضخامتی حدود ٢ متر، دماهایی پایین‌تر از منفی ٤٤ درجه سانتی‌گراد و زمین‌لرزه‌هایی تا قدرت ٩ ریشتر، مقاومت کند. بخش عرشه سکو ( Topside)  كه حدود ٦٠ هزار تن وزن دارد، در یکی از یاردهای شرکت کشتی‌سازی کره‌ای  Daewoo با بكارگيري ٢٠٠٠ نفر نيرو ساخته شده است. سکو هم دکل پس از پیمایش مسیر ٢٦٠٠ کیلومتری تا محل استقرار، بدون حادثه نصب و راه‌اندازی و تا شعاع هفت کیلومتری آن بهینه‌سازی شده است.

مالک این دکل کنسرسیوم بین‌المللی ساخالین-١ است که در سال ١٩٩٦ تشکیل شده.  روسنفت روسیه با ٢٠ درصد،  اکسون_موبیل آمریکا با ٣٠ درصد، سودکوی ژاپن با ٣٠ درصد و او.ان.جی.سی ویدش هند هم با ٢٠ درصد، به‌عنوان سهامداران پروژه مشارکت در تولید توسعه و برداشت نفت از میدان‌های  Chaivo و  Odopta و  Arkutun-dagi هستند. پروژه ساخت، نصب و راه‌اندازی سکوی عقاب طلایی بدون هیچ تأخیر زمانی و افزایش هزینه‌ای با ١٠ تا ١٢ میلیارد دلار به‌عنوان بزرگترین سرمایه‌گذاری مستقیم خارجی در روسیه اجرا شده و در طول اجرای آن، هیچ حادثه ایمنی چشمگیری رخ نداده است. چرخه حیات این سكوي حفاری و بهره برداري در این منطقه نفتی تا سال‌های ٢٠٤٠ تا ٢٠٥٠ میلادی پیش‌بینی شده است. درآمد مالیانی  روسیه از نفت تولید شده از طریق سکوی «عقاب طلایی»، حدود ٩ میلیارد دلار در طول ١٠ سال آینده برآورد می‌شود.



  کد خبر : 2291
  ارتباط با سردبیر : info@IranDrilling.ir
 

توجه :

در زمینه‌ انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است :
  • لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • «IranDrilling» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • «IranDrilling» از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.
اظهار نظر در خصوص این خبر :